Svar: Nedtrapning af MME

12. juli 2021

Alder:
7 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og spørgsmål om, hvordan du nedtrapper flaskerne bedst. Det vil jeg naturligvis meget gerne vil svare på:)

Det lyder rigtig fint, det du fortæller, og dagsplanen ser meget fin og alderssvarende ud. Nu hvor jeres datter er blevet 7 måneder, vil det dog være en god idé at fjerne en af flaskerne, så hun får 4 flasker dagligt.

Jeg vil anbefale, at du fjerner flasken før formiddagsluren først og i stedet her erstatter med et mellemmåltid. Det kan være lidt frugtmos, frisk frugt og bær i hånden, samt vand af kop. Hun drikker allerede nu kun ca. 50 ml af sin flaske, og det lyder som om, at hun selv er ved at sige fra overfor denne, hvilket er helt perfekt. Samtidig vil hun så lære at blive puttet uden at skulle have flaske først, og det er vigtigt at kunne, når hun på et tidspunkt skal i vuggestue.

I 8-9 månederes alderen vil det ofte være passende med 3 flasker i døgnet, og hos jer kan de ligge før middagslur, aften og nat. Stille og roligt vil det så være en god idé at trappe ud af flasken før middagslur, og måske kan hun puttes med lidt vand eller blot puttes uden noget, hvilket hun jo skal i vuggestuen.

Når du trapper ned til 2 flasker, kan du overveje at give hende lidt surmælksprodukt, f.eks. lidt tykmælk med revet æble, frugtmos eller rugbrødsdrys som topping. I 9 måneders alderen må hun gerne få lidt surmælksprodukt som tykmælk og A38 eller neutral sødmælksyoghurt.

Derudover så vil hun naturligt begynde at spise mere og mere familiemad og kan også begynde at få lidt sovs, ligesom ost også kan fylde mere af hendes indtag. Ost kan gives som smøreost, skive ost, rives over en varm ret eller lignende, og det vil også være med til at give hende ekstra kalk. I grød og mos, som er til hende, bør du bruge MME til hun er 12 måneder gammel.

Og i 10-12 månederes alderen vil det så ofte være passende med 2 flasker, og de kan meget fint ligge aften og nat. I vil således kunne bibeholde den rytme, som I allerede har og som fungerer rigtig godt for jer :)

Hvis hun pludselig dropper natflasken og kun er på én flaske om dagen, så går det også fint. Hun vil få den ene flaske og så vil hun derudover stadig få mme via grød og mos, ligesom familiemaden og den mælk som indgår naturligt i familiemaden naturligt vil sikre hendes behov. Hun vil sandsynligvis i 8-9 måneders alderen også have glæde af at få en godnatgrød, som en fast del af hendes putteritual. Den kan du med fordel også lave med mme, så hun får lidt ekstra den vej igennem :) Og du kan naturligt også tilbyde lidt mme sammen med grøden af en kop.

Hvis hun spiser en varieret kost og får lidt fra alle fødevaregrupper, så bliver hun rigtig fint dækket ind. Det anbefales, at du sikrer hende jernholdig overgangskost:

- Hjemmelavet grød, lavet med forskellige typer gryn og mel og mme - gerne i variation ...

Annonce

... med jernberigede færdige produkter. Giv gerne frugt sammen med grøden, da det fremme optagelsen af jern.

- Grøntsagsmos med en stor variation af grøntsager, samt kød og fisk - og mme tilsættes den mos, som kun jeres datter spiser.

- Fra ca. 8 måneders alderen gives brødhapsere med forskelligt pålæg - kød, fisk, og grøntsagspålæg. Giv f.eks. leverpostej, frikadeller, fiskedeller, torskerogn, rester fra aftensmaden.

- Giv også gerne hårdkogt æg eller måske en æggepandekage eller lignende en gang imellem.

Hendes behov for calcium dækkes meget fint via flasken. Derudover er der f.eks. kalk i de grove grønne grøntsager som f.eks. broccoli, bønner, kål... og så kan hun som sagt også få ost, sovs, tykmælk og lignende, som er med til at dække behovet her.

Hendes behov for fedt dækkes via den fedt, du kommer i hendes grød og mos, smører på brødet, gives via kød, fisk osv. Det anbefales at du variere mellem de forskellige fedttyper, så hun får både forskellige olier og smør-lignende produkter. Også avokado indeholder sunde fedtstoffer, og hun må også gerne få fint hakkede nødder i f.eks. en grød.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Med hensyn til klemposer, så anbefaler sundhedsstyrelsen, at man så vidt muligt vælger produkter med kornbaseret grød, middagsretter eller grøntsagsmos. Smoothies eller frugtgrød (frugt eller frugtmos står først i ingredienslisten) kan ikke udgøre et måltid af sig selv, men kan f.eks. bruges som topping på en kornbaseret grød. Klemposer med frugt har et meget højt sukkerindhold, der ofte ligger mellem 84-95%, og ofte er frugtfibrene fjernet. Derfor skal de ses som en snack, som børn ikke har behov for.

Sundhedsstyrelsen skriver også, at det stadig er uvist, hvordan klemposer påvirker barnets spise- og måltidsvaner, samt mundmotorik. Det anbefales derfor, at man ved brug i hjemmet kommer indholdet i en tallerken og serverer det med en ske - og det er uanset hvilken type produkt der er tale om.

Det lyder som om, at jeres datter er rigtig godt igang med maden, og hun spiser allerede godt og varieret - det er så dejligt! Det lyder meget fint med variationen mellem den hjemmelavede og den færdiglavede mad, og det lyder også som om, at hun faktisk allerede små småt er igang med familiemaden. Så godt! Bliv endelig ved med alt det du gør.

Med hensyn til puttetidspunktet om aftenen, så afhænger dette af, hvad tid hun er stået op af sin middagslur, og hvor længe hun sover om dagen. Det lyder fint med kl. 19 ud fra den plan du sender, og det lyder som om, at hun er parat til at sove på dette tidspunkt. De dage, hvor hun ikke sover så lang en middagslur og har behov for en powernap om eftermiddagen vil hun sansynligvis gå senere i seng, og det er også helt okay :)

Jeg håber, at jeg er kommet godt omkring det hele, fortsæt endelig den gode gænge :)

Rigtig meget held og lykke! Fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.